Thursday 24 November 2011

Karangan Jenis Peribahasa ' Sudah Jatuh Ditimpa Tangga'.


          Mata ku merenung titis-titis hujan yang semakin lebat di luar tingkap. Suasana itu mengingatkan aku tentang peristiwa yang menimpaku setahun lalu. Ianya dapat diibaratkan seperti  ‘sudah jatuh ditimpa tangga’.
          Aku sedang menggulangkaji pelajaran apabila telefon berdering. Aku segera mencapai ganggangnya.
          “ Boleh bercakap dengan Puan Salmiah?” terdengar suara dihujung talian.
            “ Sebentar, ya,” balasku lantas berteriak memanggil ibu.
            Selepas menyerahkan ganggang telefon kepada ibu, aku menggulangkaji pelajaran semula. Tiba-tiba, aku terdengar ibu berteriak diikuti esak tangisnya. Hatiku cemas. Pantas aku berlari mendapatkan ibu.
          “ Mengapa, bu? ” tanyaku sebaik-baik sahaja ibu meletakkan ganggang telefon.
            “ Ayah kau kemalangan. Dia tenat di hospital. Lekas bersiap, kita ke sana,” jawab ibu dalam sebak.
            Sepuluh minit kemudian, kami sudah berada di dalam kereta yang meluncur laju. Kulihat mata ibu masih berair. Walaupun sedih, aku mencuba sedaya upaya menahan tangisku.
          “Ibu, bersabarlah. Ini semua ujian Tuhan”, pujukku apabila melihat air matanya semakin deras mengalir.
          Tiba-tiba,  kulihat butiran-butiran  batu jatuh menimpa jalan raya melalui lereng bukit di bahu jalan. Semakin lama, semakin banyak. Hatiku menjadi cemas. Ibu segera membrek. Tiba-tiba, aku merasakan bumbung kereta kami seperti dihempap benda keras dan berat. Selepas itu, pandanganku menjadi gelap.

          Apabila aku sedar semula, barulah aku tahu bahawa aku dan ibu telah terperangkap di dalam timbunan tanah runtuh. Pembinaan rumah di atas lereng jalan yang kami lalui, ditambah dengan hujan lebat menjadi punca kejadian tersebut. Aku sempat dikeluarkan oleh petugas keselamatan. Bagaimanapun, Tuhan lebih menyayangi ibu. Aku telah dihantar ke hospital dan dikejutkan lagi dengan berita kematian ayah sehari selepas ibu pergi.
          Kini aku terus tabah menghadapi dugaan. Aku akan terus mendoakan kesejahteraan roh ayah dan ibu. Semoga mereka dicucuri rahmat.

Nota :  Sudah Jatuh Ditimpa tangga bermaksud ditimpa bencana ketika diri dalam kesusahan

No comments:

Post a Comment